meer NPO start

Rabobank niet langer betrouwbaarste bank van Nederland

Rabobank niet langer betrouwbaarste bank van Nederland

De Rabobank wordt niet langer gezien als meest betrouwbare bank van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 22.000 mensen naar aanleiding van de Libor-fraude. In een onderzoek gehouden in 2009 werd Rabobank door een meerderheid (54%) van de deelnemers - ongeacht bij welke bank die zaten - aangewezen als meest betrouwbaar.

Op dit moment beschouwen slechts 22 procent van de deelnemers de Rabobank nog als de betrouwbaarste: een daling van 32 procent.

Deel klanten overweegt op te stappen

Van de duizenden deelnemers die zelf klant zijn bij de Rabobank stelt één op de vier (24%) te overwegen hun spaar- en betaalrekening over te hevelen naar een andere bank. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de verontwaardiging bij de klanten groot is over de Libor-fraude. Zoals een deelnemer het verwoordt: 'Absoluut schandalig van zowel de handelaren als van het management. Klanten worden tot op het incorrecte af vragen gesteld en moeten bewijs op bewijs leveren terwijl de Rabo bank zelf zo rot als een mispel blijkt te zijn.' Vier op de tien klanten (44%) zien hun eigen bank nog wel als de meest betrouwbare.

Ondanks dat het duizenden euro's kost, geeft één op de tien klanten (11%) met een hypotheek aan te overwegen die onder te brengen bij een andere bank. 'Dat betekent zeker niet dat die klanten dat ook allemaal gaan doen', zegt Opinie-onderzoeker Gijs Rademaker. 'Maar het zegt wél iets over de verontwaardiging over de fraude. Die is fel.'

Bonuscultuur moet veranderen

Vrijwel alle deelnemers (95%) vinden dat de Rabobank de uitbetaalde bonussen van de betrokken werknemers moet terug vorderen en moet onderzoeken of de personeelsleden strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Ook de Raad van Bestuur zou uitgekeerde bonussen over de afgelopen jaren moeten terugbetalen.

Vanavond staat EenVandaag geheel in het teken van de Libor-fraude. In de studio is Chris Buijink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ook reageren de Rabobank en minister Dijsselbloem op de uitslagen van dit onderzoek, die Gijs Rademaker in de uitzending zal presenteren.

Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 22.219 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 31 oktober tot 1 november 2013.

Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 45.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2012.

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Waarom is het zo moeilijk om nepaanbiedingen aan te pakken? En andere vragen over Black Friday beantwoord

Waarom is het zo moeilijk om nepaanbiedingen aan te pakken? En andere vragen over Black Friday beantwoord
Bron: ANP

Tijdens Black Friday adverteren winkels met grote kortingen. Het is niet altijd duidelijk of die echt zo voordelig zijn als ze lijken. We vroegen wat jullie hierover wilden weten, en ontvingen kritische vragen over misleiding en overconsumptie.

Mensen die massaal een winkel in rennen en vechten om een sterk afgeprijsde televisie. Dat zijn de beelden uit Amerikaanse films en video's waar we vaak aan moeten denken bij Black Friday, begint Chantal Schinkels te vertellen. Ze is zelfstandig e-commerce-deskundige en auteur van het boek 'Het Koopinfuus'.

'We zijn deal-gevoeliger geworden'

"De manier waarop Black Friday is ingestoken, zorgt ervoor dat ons brein denkt 'als ik dit product nu niet koop, dan gaat het dealtje aan mijn neus voorbij'. Je krijgt een soort 'FOMO-gevoel' (fear of missing out, red.). Want als je het product nu laat liggen, dan moet je er later meer voor betalen", vervolgt Schinkels. "Om dat gevoel te kunnen negeren, moet je sterk in je schoenen staan."

Ook hoogleraar marketingdynamieken Maarten Gijsenberg aan de Rijksuniversiteit van Groningen, ziet dat mensen gemakkelijk te verleiden zijn tot overconsumptie. "In deze tijd van directe bevrediging en nieuwe technologische ontwikkelingen, worden consumenten verleid om impulsief te reageren op grote kortingen", verklaart hij. "Mensen zijn van nature al heel dealgevoelig, zijn in de loop van de tijd ook steeds dealgevoeliger geworden, en kunnen door de moderne mogelijkheden ook sneller reageren op deals."

Worden de prijzen eerst verhoogd voordat er kortingen op komen?

Bekijk ook

Kortingen tijdens Black Friday niet altijd groter

Die gevoeligheid voor deals is tijdens Black Friday niet altijd zo goed voor de portemonnee als we denken. "We gaan ervan uit dat we tijdens Black Friday de beste deals krijgen", verklaart Schinkels. "Maar als je kijkt naar de hoogte van de kortingen, dan zijn die tijdens Black Friday niet per se hoger dan tijdens andere perioden in het jaar."

"Vroeger waren er tijdens Black Friday écht hoge kortingen, van meer dan 50 procent. Maar ze zijn over het algemeen echt lager geworden", vervolgt ze.

Verspreid over meerdere dagen

De e-commerce-deskundige legt uit dat het er deels mee heeft te maken dat Black Friday niet alleen maar op één vrijdag is, maar wordt uitgesmeerd over een langere periode.

"Dit jaar zag ik op 1 november al de eerste deals voorbijkomen en zag ik bovendien pre-sales waarvoor je je kon inschrijven om als eerste toegang te krijgen tot Black Friday-deals."

Langer blootstellen aan verleiding

Gijsenberg gaat hier verder op in: "Black Friday lijkt elk jaar groter te worden. Oorspronkelijk was het één dag, dat werd een week, een maand. Vaak geven winkels nu de ene week korting op dit item, en dan de andere week op dat item."

"Dat is deels een negatieve ontwikkeling, want met zo'n langere periode worden mensen ook langer blootgesteld aan verleidingen. Maar het heeft ook een positieve kant", zegt hij. "Retailers vertellen dat ze klanten met zo'n langere periode juist ook de kans willen geven om heel bewust na te denken over een aankoop en de hyperdruk van het 'vandaag of niet' eraf willen halen."

Waarom hebben we meerdere dagen lang Black Friday? Dat zou maar 1 dag moeten zijn.

Bekijk ook

Langere periode gunstig voor logistiek

In het belang van consumenten of niet: een langere Black Friday-periode is in ieder geval gunstig voor de logistiek waar ondernemers zelf mee te maken hebben.

"Je kunt je voorstellen dat het met Black Friday, en vlak daarna de Sint, een hel is om alle bestellingen op tijd bij de klanten te krijgen", vertelt Schinkels. "Voor zo'n piek is veel personeel tegelijkertijd nodig, maar dat is niet zomaar beschikbaar. Je ziet daarom dat ondernemers de periode liever verspreiden om de logistiek rondom bestellingen beter te kunnen regelen."

Concurrentiedruk

Het steeds eerder beginnen met Black Friday heeft ook een andere reden: concurrentiedruk. "Doordat Black Friday steeds bekender wordt, wachten sommige mensen met hun aankopen tot de grootste kortingen worden aangekondigd. Daardoor willen ondernemers zich ervan verzekeren dat die mensen bij hun winkel kopen. En dus doen er steeds meer winkels mee en beginnen ze steeds vroeger", vertelt Schinkels.

"Er zijn een aantal bedrijven die niet mee doen aan Black Friday, denk aan Dille en Kamille en Bever", vertelt Gijsenberg. "Maar dat zijn winkels die zichzelf positioneren op duurzaamheid, dus dan past het niet-meedoen bij wat ze willen uitstralen. Voor andere winkels is het moeilijker om niet mee te doen, juist omdat er veel concurrenten zijn."

info

Cijfers die wijzen op toenemende populariteit van Black Friday

Pakketbezorgers in Nederland bereiden zich voor op een nieuw recordaantal bezorgingen aan het einde van het jaar. Naar verwachting worden er tussen oktober en december ruim 226 miljoen pakketten bezorgd. Dat is 7,7 procent meer vergeleken met dezelfde drukke eindejaarsperiode vorig jaar, meldde Federal Express op basis van een studie van onderzoeksbureau Effigy Consulting. De groei lijkt voornamelijk te komen door een toename van online verkopen. Vooral de vraag naar producten van Chinese webshops zoals Alibaba, Temu en Shein zal dit jaar naar verwachting tot grote drukte leiden, zeiden pakketbezorgers van PostNL en DPD tegen persbureau ANP.

Bekijk ook

Best veel kortingen mogen

Als het op korting aankomt, mogen ondernemers in Nederland best veel, vertelt Gijsenberg. "Nederlandse supermarkten mogen bijvoorbeeld zware kortingsacties op hun producten doorvoeren met het risico dat de supermarkt op dat specifieke product verlies draait." Dit wordt ook wel 'loss leader' genoemd, legt hij uit.

"Supermarkten proberen op deze manier mensen naar hun winkel te trekken om hen ook andere aankopen te laten doen en zo alsnog winst te verkrijgen. In bijvoorbeeld België mogen supermarkten niet producten met zo'n verlies verkopen."

Maar: ten minste 30 dagen dezelfde prijs

Er is eigenlijk maar één hele belangrijk regel, gaat Schinkels verder. "Bij kortingen moet de 'van'-prijs - de basisprijs - tenminste dertig dagen hetzelfde zijn en getoond worden".

Ze vertelt dat een ondernemer niet ineens mag besluiten om een totaal andere prijs te tonen zodat de korting hoger lijkt. Dit is bij wet verboden, sinds januari 2023.

Prijzen die misleiden

Daarnaast wijst een woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op andere vormen van kortingen die hetzelfde misleidende effect kunnen hebben. Het gaat dan niet om 'van-voor'-afprijzingen, maar bijvoorbeeld om adviesprijzen of fabrikantprijzen die zijn doorgestreept en voorzien van een kortingspercentage, vertelt ACM.

"Dit soort vormen vallen niet onder die specifieke wetgeving voor 'van-voor'-afprijzingen, maar onder algemenere wetgeving voor misleiding en oneerlijke handel."

Hoe handhaaft de ACM?

Bekijk ook

Boetes voor wie zich niet aan de regels houdt

Ook op dit soort afprijzingen mag de ACM dus handhaven. "Al willen we er ook voor zorgen dat ondernemers in eerste instantie goed op de hoogte zijn van deze regels", zegt de woordvoerder. "Dat geldt ook voor de nog relatief nieuwe 'van-voor'-regels."

Inmiddels heeft de ACM een aantal boetes opgelegd voor het overtreden van deze regels. "Maar", zo vertelt de instantie, "dat ging niet van de ene op de andere dag. Eerst hebben we duidelijk uitgelegd wat de regels zouden zijn en hebben we aangekondigde controles uitgevoerd. Pas daarna zijn we bedrijven gaan beboeten die nog steeds regels overtraden."

Kans op boete voor kleine bedrijven is laag

Als het op sommige regels aankomt, zit de ACM er inderdaad 'bovenop', ziet Schinkels. "Vaak zijn het eerst de grotere bedrijven en webshops die boetes krijgen", legt de e-commerce-deskundige uit.

"Zij worden namelijk gezien als voorbeeld voor de kleinere webshops die hun gedrag volgen. De kans op een boete voor een kleiner bedrijf is dus relatief laag."

Alles handhaven is niet te doen

Dat is ook logisch, zegt Gijsenberg, want handhaving van alle bedrijven en webshops is niet te doen. De ACM zou volgens de hoogleraar dan moeten nagaan wat de prijsevolutie is geweest van alle
producten over de laatste 30 dagen.

"Bedenk dat één online retailer al snel duizend of meer items aanbiedt", gaat hij verder. "De hoeveelheid aan items, prijzen en retailers maakt het dus in de praktijk haast onmogelijk om overal te kunnen handhaven."

Extra aandacht voor elektronica-aanbiedingen

De woordvoerder van de ACM legt uit hoe keuzes voor handhaving gemaakt worden. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gekeken of er veel meldingen van misleidende kortingen in een specifieke sector zijn binnengekomen, en bij welke branches de ACM zelf opmerkt dat er sterk op prijs wordt geconcurreerd.

"Ook weten we bijvoorbeeld dat er in de Black Friday-periode relatief veel elektronica wordt gekocht, en dus kan dat een reden zijn om daar specifiek aandacht voor te hebben", zegt de woordvoerder.

info

EenVandaag Vraagt

In dit artikel zijn antwoorden verwerkt op vragen die zijn ingestuurd via EenVandaag Vraagt. Met EenVandaag Vraagt heb je invloed op wat we maken. Wil je meedoen? Download dan de Peiling-app van EenVandaag, ga naar 'Instellingen' en zet je notificaties voor EenVandaag Vraagt aan. Je vindt de vragen en antwoorden terug bij 'Doe mee'. De Peiling-app van EenVandaag is gratis te downloaden in de App Store of Play Store.

Bekijk ook

Hoe kan dan verantwoordelijkheid worden genomen?

De deskundigen zien een gedeelde verantwoordelijkheid voor zowel de overheid, ondernemers en consumenten, als het gaat om het tegengaan van nepkortingen en overconsumptie.

"In de afgelopen twee decennia stuurden overheden in verschillende landen consumenten weleens met subtiele duwtjes in een bepaalde richting, maar werd de verantwoordelijkheid voor aankoopgedrag vaak bij consumenten zelf gelegd", zegt Gijsenberg.

Consumentenbescherming

"Dit lijkt ook het uitgangspunt van de huidige regering in Nederland te zijn", gaat Gijsenberg verder. "Consumentenbescherming zal daarom weinig vanuit Den Haag komen, en meer vanuit Brussel", ziet de hoogleraar marketingdynamieken.

"Ik denk dat daar de verschillende culturen van verschillende landen samenkomen. Nederland is heel erg een handelsland waarin de vrijheid om te ondernemen en om zelf te belissen belangrijk wordt gevonden. Maar er zijn ook landen als Frankrijk waar de staat een actievere rol neemt in consumentenbescherming."

In januari in de penarie

De maand december staat bekend als een dure maand voor consumenten. Volgens Schinkels moeten ondernemers zich daarom ook realiseren dat kortingen die binnen de regels gebracht worden, schadelijke gevolgen kunnen hebben.

"Omdat deals een ultiem FOMO-gevoel in het menselijk brein geven, kunnen consumenten over hun eigen financiële grenzen heen gaan. Daarbij leidt de mogelijkheid om achteraf te kunnen betalen tot veel problemen. Je ziet dat mensen in januari in de penarie zitten, omdat ze zich zo hebben laten leiden door Black Friday."

In Amerika mogen ondernemers meer

Schinkels benadrukt dat ondernemers soms ook uit onwetenheid of onkunde (massale) kortingen toepassen. "De technologie voor webshops is vaak standaard ingericht op de Verenigde Staten, en daar mag veel meer."

Zo zijn er ook speciale Black Friday-plugins, die zijn in de Verenigde Staten toegestaan, maar niet in de Europese Unie. "Dit is iets wat sommige ondernemers ook gewoon niet weten."

Bekijk ook

Werk met een verlanglijstje

Wat consumenten betreft? Die moeten allereerst beseffen dat ze kwetsbaarder zijn voor oplichters. "We zijn zo gewend dat er in deze periode kortingen zijn, dat we niet stilstaan bij mogelijke nepwebshops. Besef dat je in deze periode makkelijker prooi bent voor oplichters", zegt Schinkels.

Ook kunnen consumenten alerter zijn op prijzen, gaat ze verder. "Het helpt om een verlanglijstje te maken van producten die je graag wil hebben. Dat is een manier om voorbereid Black Friday in te gaan." Ze geeft toe dat het daar nu misschien te laat voor is, omdat je tijdens Black Friday gebombardeerd wordt met reclames.

'Zet meldingen uit'

Ginkels komt daarom met de oproep aan consumenten om een lijstje van de grote producten te maken die je wil hebben: "En zoek de prijzen op om daadwerkelijk te kunnen zien of je een goede deal hebt of dat het tegenvalt. Dit helpt om te voorkomen dat je impulsaankopen doet. Ook het uitschrijven voor een nieuwsbrief of het uitzetten van meldingen van apps kunnen helpen", tipt ze.

Gijsenberg sluit zich daarbij aan: "Wanneer je je goed voorbereidt en bewust bent in wat je wil kopen en de prijzen van dat product volgt, dan kun je echt goeie deals doen. Black Friday hoeft dus niet slecht te zijn."

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Werken voor een baas is niks voor Kevin, daarom leeft hij van beleggen in aandelen en Bitcoin: 'Ik ga goed op die vrijheid'

Werken voor een baas is niks voor Kevin, daarom leeft hij van beleggen in aandelen en Bitcoin: 'Ik ga goed op die vrijheid'
De 27-jarige Kevin leeft van beleggen in aandelen en Bitcoin.
Bron: Eigen foto

Leven van je aandelen en Bitcoin, in plaats van een 9 tot 5-baan. Voor sommigen klinkt dit als een droom, maar voor de 27-jarige Kevin is het al een aantal jaar de realiteit. "Waarom zou ik werk doen wat ik minder leuk vind, als het niet hoeft."

"Mijn werk was toch niet een volledige match", zegt de Rotterdamse Kevin. Het plan was om na het behalen van zijn bachelor en master, in de economische sector te gaan werken. Maar dat ging niet helemaal goed. De banen die hij kreeg, pasten toch niet helemaal bij hem, vertelt hij.

Meer aandelen dan salaris

"Ik ben gestopt met werken omdat het niet bij mij paste en omdat het zo goed ging met de Bitcoin en het beleggen, was het makkelijk om de stap te zetten", vertelt Kevin over het stoppen met werken voor een baas.

Het bleek dat hij met zijn aandelen gemiddeld genomen meer verdiende dan met werken. "Met beleggen in aandelen genereer ik nu het meeste van mijn inkomen." Met Bitcoin spaart hij nu voor zijn pensioen. "Mijn Bitcoin raak ik op dit moment niet aan."

Bekijk ook

Met de paplepel ingegoten

Kevin groeide op met een vader die veel bezig was met beleggen. "Hij had in mijn jeugd al een beleggingsportefeuille opgebouwd vanuit het idee dat het een goede manier kan zijn om het geld sneller te laten groeien. En om het in te zetten als een soort springplank voor mij en mijn broertje."

"Toen ik begin 20 was heb ik die portefeuille overgenomen", gaat hij verder. "Ik zei toen: 'Volgens mij ga ik er het meeste van leren als ik nu zelf met de scepter ga zwaaien'." Nadat hij wegging bij zijn werkgever, was het voor zijn familie dan ook geen gek nieuws toen Kevin vertelde dat hij voortaan van zijn aandelen en Bitcoin ging leven.

'Kan wakker worden wanneer ik wil'

En tot nu toe gaat dat zoals hij had gehoopt. De vrijheid waar hij naar op zoek was, heeft hij gevonden. "Ik ga heel erg goed op de vrijheid die ik ervaar. Ik kan elke dag wakker worden op het moment dat ik daar zin in heb en dan die ochtend besluiten wat ik die dag ga doen. Dat vind ik denk ik het prettigst", vertelt hij.

"En die vrijheid is niet alleen voor jezelf", gaat hij verder. "Ik ben daardoor ook in staat om keuzes te maken die ervoor zorgen dat ik dichterbij mijn omgeving kan staan. Als een vriend bijvoorbeeld gaat verhuizen, kan ik altijd helpen. Ik vind het fijn om beschikbaar te zijn."

Bekijk ook

Traditionele arbeid

Toch zou Kevin zijn leven zonder baan geen 'luilekkerland' noemen, al zien zijn vrienden en buitenstaanders dat soms wel zo. "Ze denken dat ik relatief weinig doe en een luizenleventje heb. Want je zegt: ik leef van Bitcoin en aandelen."

"Dat klinkt dan alsof je de hele dag als een gepensioneerde miljonair op je reet zit en het allemaal vanzelf gaat." Maar dat idee heeft volgens de 27-jarige vooral te maken met het feit dat hij niet voldoet aan het traditionele beeld van geld verdienen. "Bij dat beeld moet je vooral arbeid leveren en tijd investeren voor iemand anders."

Geen luizenleventje

"Een ondernemer of iemand met een fulltime baan wordt beschouwd als iemand die het heel druk heeft, die heel veel uren werkt", gaat Kevin verder. "Terwijl, als ik voor 'mijn werk' bijvoorbeeld een beleggingskeuze heb gemaakt, moet ik eerst gedegen onderzoek doen, en daarna blijven controleren of dat scenario standhoudt. En dat kan puur zijn: constant het nieuws volgen."

Op het werk dat Kevin verricht zit dus geen tijdslimiet. "Als ik het nieuws kijk, dan is dat voor 'mijn werk'. Maar iemand die daar van buitenaf naar kijkt, denkt mogelijk: die zit op de bank tv te kijken."

Bekijk ook

Niet reageren op elke verandering

Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven, vrijheid is het belangrijkst. En al te veel stress hoort daar niet bij. Kevin kiest er daarom voor om beleggingskeuzes te maken over periodes van minimaal 5 tot 10 jaar. En hij houdt de scenario's die met zijn belegging te maken hebben dan in de gaten. "'Klopt het nog wel?', vraag ik me dan af."

"Door bijvoorbeeld een daling in de koers kan het lijken alsof het scenario niet meer klopt, dan is het belangrijk om uit te zoomen", legt hij uit. "Een daling is vaak maar een rimpel op een gehele tijdlijn, die in eerste instantie misschien groot lijkt, maar over een periode van 10 jaar niet significant is. Ik probeer dus eigenlijk de grotere cyclussen te volgen. Want als ik reageer op elke kleine gebeurtenis, dan wordt het heel erg vermoeiend."

'5.000 euro verdiend, maar niet geslapen'

"Er zijn ook beleggers die bijvoorbeeld wel wachten tot ze in China of Japan wakker worden", legt Kevin uit. Zij doen dit zodat ze deel kunnen nemen aan de markt. "Maar dat heeft dus veel te maken met het termijn waarop je investeert of belegt."

In het begin van zijn beleggingscarrière deed Kevin dit af en toe ook. Maar het leverde voor hem, in verhouding tot de tijd die hij erin stak, niet genoeg op. "Het doen van heel veel transacties levert niet per se heel veel meer op. Ik heb op die manier wel eens in een week 5.000 euro verdiend. Maar toen had ik ook de hele week niet geslapen. Dus toen dacht ik: nou, dat is ook niet écht de route."

Bekijk ook

'Durf nu geen kinderen te krijgen'

Kevin bewandelt nu een pad dat helemaal bij hem past. Toch vindt hij het belangrijk om te benoemen dat er ook keerzijden aan zijn levensstijl zitten. "Een baan brengt heel veel zekerheden met zich mee. Een stabiel inkomen, sociale zekerheden, je arbeidsongeschiktheid is voor een deel verzekerd. Dat heb ik allemaal niet."

Deze nadelen neemt hij in dit stadium van zijn leven voor lief: "Het is een risico dat ik accepteer, omdat ik voldoende verdien om van te leven en vrijheid heb. Maar die stabiliteit, die is niet gegarandeerd. Een uitspraak die ik gekscherend weleens doe: 'Ik zou nu niet met vertrouwen kinderen durven te krijgen'. Ik kan niet beloven dat ik over 10 jaar nog steeds genoeg inkomen genereer om ze te onderhouden."

Verkeerde verwachtingen

Ook vindt Kevin dat er over het algemeen een realistischer beeld van beleggers geschetst moet worden. Niet iedereen die zich hiermee bezighoudt wordt multimiljonair. "Dat is echt maar een klein aantal mensen die dat met een beetje geluk, en soms wijsheid, lukt."

Foto's van eindeloze vakanties naar Dubai en jachten scheppen een verkeerd verwachtingspatroon, zegt hij. "Want dat is niet voor iedereen weggelegd. En bovendien hebben dit soort mensen vaak inkomstenstromen uit social media of cursussen, ik zie dat dus meer als marketing dan als succes."

'Leef relatief zuinig'

Volgens hem genereer je een gedegen inkomen met Bitcoin en aandelen dan ook juist door risico's te beperken.

"Zo maak je minder uitschieters naar boven, maar ook veel minder naar beneden. En ik leef gewoon relatief zuinig, daarom kan ik het me veroorloven om van een bepaald potje geld te leven. Het is niet onbeperkt."

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat. Elke donderdag vertellen we in de Doe mee-nieuwsbrief wat we met alle reacties doen. Wil je die in je mail? Meld je dan hier aan.

Ook interessant